Máte dotaz týkající se Vašeho zdraví, léků či kosmetiky? Zeptejte se nás zde.
Banner Lekarna.cz

Nespavost, problémy s usínáním

Nespavost

Potřeba spánku je individuální, děti potřebují spánku více než dospělí. Dospělý člověk by měl však spát minimálně šest hodin denně.

Porucha usínání se objevuje u četné většiny populace. Někteří pacienti si stěžují, že nemůžou usnout, druzí usnou sice bez problémů, ale vzbudí se v noci, popř. časně k ránu, a znovu usnout se jim už nepodaří. Pokud se stavy obtížného usínání, častého nočního buzení a předčasného probouzení opakují alespoň 3x týdně po dobu jednoho měsíce, může se mluvit o nespavosti.

Příčiny nespavosti:

  • bolest (např. zad, kyčlí, hlavy, apod.)
  • jiné onemocnění (deprese, pocity úzkosti, kašel, astma, syndrom neklidných nohou, závratě)
  • stres, starosti, strach, přemýšlení (zkouškové období, problémy v práci, v rodině aj.)
  • děsivé sny, noční můry, náměsíčnost
  • práce na směny, spaní přes den, časový posun
  • věk (běžně s věkem klesá potřeba spánku a snižuje se tvorba hormonu melatoninu, který pomáhá navodit spánek)
  • nedostatek fyzické aktivity
  • nevhodný životní styl (těžké jídlo před spaním, kouření, vysoký příjem cukrů a sladkého ovoce, nápoje s obsahem kofeinu - cola, káva, energetické nápoje)
  • nevhodné užívání léků (špatná denní doba) - např. Ginkgo biloba, Piracetam a další látky patřící do skupiny nootropik (látky prokrvující mozek a zlepšující paměť) se neužívají večer z důvodu stimulačních účinků
  • nucení na močení
  • pocity horka (pocení, noční návaly v menopauze) či chladu
  • nepohodlná matrace nebo polštář
  • příliš velký hluk či intenzita světla

Pravidla spánkové hygieny:

  • vyhýbat se kofeinu a alkoholu alespoň 3-6 h před spaním
  • jíst naposledy 2 h před spaním, nepřejídat se
  • kuřáci by měli kouřit nejpozději 2-3 h před spaním, a nekouřit při probuzení v noci
  • chodit spát pravidelně ve stejný čas a ve stejný čas i pravidelně vstávat
  • nespat během dne
  • dodržovat přiměřenou fyzickou aktivitu
  • necvičit / nesportovat před ulehnutím
  • snažit se potlačit negativní myšlenky, zklidnit mysl
  • teplota v místnosti pro spánek by se měla pohybovat okolo 18-20°C
  • pořídit si kvalitní matraci a spát v povlečení z příjemného materiálu
  • pro spánek si vybírat nehlučnou a tmavou místnost

Bylinky používané k léčbě nespavosti:

  • Chmel otáčivý (Humulus lupulus) - látky extrahované z chmelových šištic mají zklidňující, mírně sedativní účinky, ale díky vysokému obsahu hořčin zlepšuje i trávení a zmírňuje křeče hladkého svalstva. Podávání chmelu se nedoporučuje těhotným, ani kojícím ženám.
  • Kozlík lékařský (Valeriana officinalis) - extrakty z kořenu této byliny pomáhají zmírnit především pocity strachu, úzkosti, neklidu a nervozity, ale lze je také použít při poruchách srdeční činnosti z psychosomatických příčin. Podávání kozlíku se nedoporučuje těhotným, ani kojícím ženám.
  • Meduňka lékařská (Melissa officinalis) - list a nať meduňky se využívá pro sedativní a uklidňující účinek, i pro harmonizaci činnosti nervového systému. Použití meduňky není nijak omezené v těhotenství, ani v období kojení. Bylinku lze podávat dětem již od ukončeného 6. měsíce věku.
  • Třezalka tečkovaná (Hypericum perforatum) – nať se využívá zejména pro antidepresivní účinky, ale také pro účinky sedativní. Může však ovlivnit metabolismus řady léčiv, proto se u pacientů užívající jiné léky používá spíše omezeně a s opatrností! Podávání třezalky se nedoporučuje těhotným, ani kojícím ženám.
  • Mučenka pletní (Passiflora incarnata) - mučenková nať pomáhá navodit spánek, ale používá se také jako spasmolytikum (uvolňuje křeče). Podávání mučenky se nedoporučuje těhotným, ani kojícím ženám.
  • Uvedené bylinky se dají užívat jak samostatně (tablety, čaj), tak v kombinacích.

Volně prodejné přípravky pomáhající při nespavosti:

  • Persen forte (kozlík lékářský, meduňka lékařská, máta peprná)
  • Novo-Passit (chmel otáčivý, meduňka lékařská, bez černý, třezalka tečkovaná, mučenka pletní, kozlík lékařský, hloh, guaifenesin)
  • Hypnox Forte (chmel otáčivý, meduňka lékařská, mučenka pletní, kozlík lékařský
  • Kozlík (tablety) / kozlíkové kapky: 20 kapek do sklenice vody (100 ml)
  • Magne B6 Relax (meduňka lékařská, chmel otáčivý, hořčík a vitamin B6)
  • Dávkování je u všech přípravků stejné: 1 – 2 tablety 30 minut až 1 hodinu před plánovaným usnutím. V případě přípravku Novo-Passit (roztok) 5-10 ml. Po dobu užívání je zakázán příjem veškerých alkoholických nápojů!

Léky na spaní vázané na lékařský předpis (hypnotika):

Veškerá hypnotika navozují spánek, který je pouze podobný spánku fyziologickému, jsou kontraindikována v období těhotenství, kojení a u dětí.

Příklady předepisovaných účinných látek:

  • Zolpidem (např. Stilnox, Hypnogen, Apo-Zolpidem aj.)
  • Zopiclon (např. Zopitin)
  • Midazolam (např. Dormicum)
  • Melatonin (např. Circadin)
  • jiné (látky z jiných lékových skupin)

Přípravky s uvedenými typy léčivých látek nejsou hrazeny ze zdravotního pojištění (tj. pacient si je celé platí sám) a jsou určeny ke KRÁTKODOBÉ léčbě nespavosti, tzn. léčba by neměla být delší než 4 týdny (možné riziko vzniku závislosti). O typu účinné látky, vhodnosti a délce užívání rozhoduje vždy lékař.

Zpravidla se doporučuje 1 tableta (popř. 1/2 tablety) 30 minut před plánovaným usnutím. Po dobu užívání je přísně zakázán příjem veškerých alkoholických nápojů!